naisurheilu parrasvaloissa

Naisurheilu ja parrasvalot

Kun miesten urheilussa korruptio on ottanut yhä isompaa otetta ja rahan merkitys muutenkin kasvanut, naisurheilu on astunut enemmän ja enemmän esiin.

Viime aikoina ei ole ollut poikkeuksellista nähdä urheilu-uutisissa silmä mustana ottelua purkavaa naisnyrkkeilijää. Ei ole ollut myöskään poikkeuksellista nähdä myöskään naisjalkapalloilijoita, naisjääkiekkoilijoita tai muunkaan lajin naisedustajia parrasvaloissa ja mediassa.

Näin ei ole käynyt ainoastaan vain Suomessa, vaan kyseessä on maailmanlaajuinen trendi. Naisten urheilu otetaan entistä vakavammin, siinä liikkuu isommat rahat ja harjoittelu sekä kilpailu on mennyt monta askelta ammattimaisempaan suuntaan.

Naisten pääsyä parrasvaloihin ei tietysti vähennä myöskään viehättävä ulkonäkö. Esimerkiksi taitoluistelijoita ja tennispelaajia on seurattu silmä kovana paitsi tulosten, myös persoonien ja ulkonäön vuoksi. Hyvällä ulkonäöllä ja reippaalla otteella monet naisurheilijat myös saavat hankittua merkittäviä sponsorisopimuksia. Aika harvassa alkaa olla naishiihtäjätkään, jotka eivät lähtisi ladulle kisaamaan meikattuna. Hyvä ulkonäkö tuo enemmän median huomiota, joka taas takaa enemmän sponsorirahoja harjoitteluun ja muuhun.

Toki palkoissa naiset ovat vielä pahasti miesten perässä. Jos esimerkiksi verrataan parhaiten ansaitsevaa miesjalkapalloilijaa ja naisjalkapalloilijaa, niin asiat saadaan mittasuhteisiin. Lionel Messi tienaa kaudesta noin 126 miljoonaa euroa, kun norjalainen Ada Hegerberg tienaa kaudesta noin 500.000 euroa. Toisena esimerkkinä voidaan pitää koripalloa. Koripalloilija Stephen Curry nettoaa kaudesta NBA-liigassa noin 40 miljoonaa dollaria – samaan aikaan kaikkia naiset WNBA-liigassa tienaavat yhteen laskettuna 3 kertaa vähemmän Curryyn verrattuna.

Miksi miehet tienaavat enemmän?

Monessa lajissa tienestien eroa selittää katsojamäärät – miesurheilussa on moninkertaiset katsojamäärät verrattuna naisten tapahtumiin. Sitä kautta myös media seuraa enemmän miesurheilua. Ja mainostajat mainostavat siellä missä he tavoittavat asiakkaansa. Miesten ja naisten välinen palkkakuilu huippu-urheilussa ja urheilussa muutenkin on kuitenkin kapenemaan päin. Naiset ovat alkaneet saamaan jo enemmän näkyvyyttä ja toiminta on muuttunut ammattimaisemmaksi, mikä voi tarkoittaa myöhemmin myös ammattimaisempaa rahaliikennettä.

Jos katsotaan esimerkiksi jalkapalloa, niin naisten jalkapallon MM-kisoja katsoi Fifan mukaan kesällä 2019 yli miljardi ihmistä. Miesten vastaava luku oli 4 miljardia ihmistä. Naisjalkapallon näkyvyys alkaakin saamaan jo erinomaisia mittasuhteita ja kiinnostusta laajasti.

Toinen, suomalaisiakin lähellä oleva, laji ja esimerkki olkoon hiihto. Suomalaishiihtäjä Krista Pärnäkoski tienaa verotietojen mukaan vähintään saman verran kuin olympiavoittaja ja maailmanmestari Iivo Niskanen. Kaiken lisäksi ampujahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen tienaa kaksikkoakin enemmän. Naisurheilu on siis tullut jo isosti urheilukartalle ja sponsoritkin ovat heränneet. Sponsorit seuraavat menestystä, näkyvyyttä, mutta tärkeää on myös ulkonäkö ja millaisen kuvan urheiluja antaa itsestään. Tätä kuvaa myös sponsorit haluavat välittää omaan tuotteeseensa sponsoroidessaan kohdetta. Tulemme varmasti näkemään naisurheilua jatkossakin enemmän parrasvaloissa.

Leave a comment

two × one =